Θύελλα αντιδράσεων ξέσπασε στο νησιωτικό χώρο, μετά την απόφαση της Blue Star Ferries να μειώσει την ταχύτητα των πλοίων της. Ωστόσο, η γενικότερη κατάσταση που επικρατεί εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης και των διεθνών εξελίξεων στην πετρελαϊκή αγορά, προκαλεί έντονες ανησυχίες για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας, τη δυνατότητα δρομολόγησης πλοίων και την απρόσκοπτη μετακίνηση των νησιωτών. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς από το 2009 παρουσιάζουν απώλειες. και αναζητούν στρατηγικές για τον περιορισμό της ζημιάς.
Ειδικότερα, το 2009 οι ζημιές στις ακτοπλοϊκές εταιρείες ανήλθαν στα 215 εκ. ευρώ και το 2010 και 2011 κυμάνθηκε στα 345 εκ. ευρώ κατ΄ έτος. Η ραγδαία αύξηση της τιμής του πετρελαίου και το κόστος διύλισης έχουν επιφέρει σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, με τον κίνδυνο της πτώχευσης να είναι ορατός για κάποιες εξ αυτών.
«Έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση στην ακτοπλοΐα, το χειρότερο σενάριο είναι να σταματήσουν τα πλοία. Θα υπάρξουν εταιρείες που θα κλείσουν, δεν αντέχουν άλλο και είναι στο όριο της επιβίωσης» δηλώνει στη «Ν» ο Διονύσης Θεοδωράτος, εμπορικός Διευθυντής της Blue Star και συνεχίζει «Η πολιτεία πρέπει να παρέμβει και να δώσει λύσεις. Δεν ζητάμε να μας δώσει χρήματα, όμως να δημιουργήσει τις συνθήκες εκείνες, ώστε το πλοίο να είναι βιώσιμο».
Με δεδομένο ότι τα καύσιμα καλύπτουν το 60% του ημερήσιου λειτουργικού κόστους ενός πλοίου, η ραγδαία αύξηση της τιμής τους, που ανήλθε στα 640€/τόνο, διογκώνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα. «Δυστυχώς δεν επηρεαζόμαστε μόνο από τη διεθνή τιμή του πετρελαίου. Έχοντας το κρατικό μονοπώλιο, η εταιρεία Ελληνικά Πετρέλαια αποφάσισε να μετακυλήσει το κόστος διύλισης στην τιμή καυσίμων, αποφάσισε ότι δεν συμφέρει να παράγει, άρα εισάγει το καύσιμο που χρησιμοποιούν τα πλοία της ακτοπλοΐας στο σύνολό τους. Υπό αυτές τις συνθήκες, τίθεται θέμα ύπαρξης πλοίων την επόμενη ημέρα. Πρέπει να δοθεί λύση από την πολιτεία. Το πλοίο συνδέει το νησιώτη με την κυρίως Ελλάδα… Δεν μπορούμε να γυρίσουμε στη δεκαετία του 50 και να υπάρχει ένα δρομολόγιο την εβδομάδα».
Η μείωση της ταχύτητας
Από τις αρχές Μαρτίου και μετά το τριήμερο της Αποκριάς, η Blue Star ανακοίνωσε τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων. Οι αντιδράσεις του επιβατικού κοινού ήταν έντονες, τόσο για την επιμήκυνση του χρόνου εν πλω, όσο και για την αναντιστοιχία της διάρκειας του ταξιδιού με την τιμή του εισιτηρίου. Ωστόσο, οι ιθύνοντες της εταιρείας επισημαίνουν ότι ο συνολικός χρόνος δεν ξεπερνάει τη μισή ώρα και διαβεβαιώνουν ότι το μέτρο αυτό είναι παροδικό και θα εφαρμοστεί έως το τέλος του Μαρτίου.
« Η τιμή του πετρελαίου έχει αυξηθεί 120% σε σχέση με πέρυσι, όμως δεν μπορούμε να μετακυλήσουμε το κόστος αυτό στον επιβάτη» δήλωσε στη «Ν» ο Εμπορικός Διευθυντής της εταιρείας Διονύσης Θεοδωράτος, ο οποίος εξήγησε ότι «αυτό θα σήμαινε τον τετραπλασιασμό της τιμής των εισιτηρίων, κάτι που δεν μπορεί να συμβεί σε καμία περίπτωση. Είχαμε, λοιπόν, συγκεκριμένες επιλογές, είτε να κόψουμε δρομολόγια είτε να μειώσουμε ταχύτητα για κάποιο χρονικό διάστημα. Εκτιμήσαμε την κατάσταση και επιλέξαμε το λιγότερο κακό για τα νησιά. Για να αποφύγουμε τη μείωση 2-3 δρομολογίων, προτιμήσαμε τη μείωση της ταχύτητας. Έτσι, αθροιστικά και στο σύνολο του δρομολογίου, δηλαδή Πειραιάς – Σαντορίνη-Πειραιάς, η μείωση της ταχύτητας αντιστοιχεί σε καθυστέρηση 1 ώρας και 10 λεπτών. Ουσιαστικά, για το ταξίδι Πειραιάς- Νάξος η καθυστέρηση είναι μισή ώρα, χρόνος που είναι ανεκτός. Με την τακτική αυτή μειώνουμε τη ζημιά».
Παράλληλα, ο κ. Θεοδωράτος αναφέρθηκε στις αντιδράσεις που υπήρξαν από το επιβατικό κοινό, λέγοντας ότι «ο τρόπος που έγινε η ενημέρωση για τη μείωση της ταχύτητα,ς σε συνδυασμό με την παραπληροφόρηση σχετικά με το χρόνο ταξιδιού, προκάλεσε αντιδράσεις, οι οποίες όμως έχουν κοπάσει. Μη νομίζετε ότι θέλουμε να έχουμε αντιδράσεις από τον κόσμο, είναι πελάτες μας και τους θέλουμε κοντά μας. Πασχίζουμε να βγάζουμε τα έξοδα, να πληρώνουμε τα πετρέλαια για να έρχονται τα πλοία».
Ένα διαφορετικό σενάριο της μείωσης ταχύτητας
Εάν υποχρεωθούν τα πλοία να μειώσουν την ταχύτητά τους, θα μπορούσαν να μειώσουν κατά 15% τις εκπομπές άνθρακα και να εξοικονομήσουν δισεκατομμύρια ευρώ σε καύσιμα, σύμφωνα με μια νέα έκθεση.
Η έκθεση με τίτλο «Ρυθμιζόμενη χαμηλότερη ταχύτητα στις θαλάσσιες μεταφορές», που εκπονήθηκε από συμβούλους της CE Delft, αναφέρει ότι εάν οι παγκόσμιες ταχύτητες θαλάσσιων μεταφορών μειώνονταν κατά μέσο όρο 10%, οι εξοικονομήσεις CO2 θα αυξάνονταν στο 19%, ακόμη και εάν λαμβανόταν υπόψη το κόστος κατασκευής και λειτουργίας νέων πλοίων για επανόρθωση του χαμένου εδάφους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου