Μέτρα για την βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας της τοπικής αυτοδιοίκησης ανακοίνωσε ο υπουργός Εσωτερικών Τάσος Γιαννίτσης, στο Συνέδριο της Κ.Ε.Δ.Ε. Ο Υπουργός αναφέρθηκε στις επείγουσες ρυθμίσεις που θα γίνουν μέσω του πολυνομοσχεδίου που θα κατατεθεί εντός των επόμενων εβδομάδων στη Βουλή, που αφορούν σε θέματα διαχείρισης αποβλήτων και σύστασης διανησιωτικών ΦΟΔΣΑ, της ισότητας των φύλων, της κοινωνικής εργασίας και συνοχής, του νέου τρόπου λειτουργίας του προγράμματος "Βοήθεια στο Σπίτι" κ.α.
"Στόχος του πολυνομοσχεδίου είναι να βελτιώσει, ατέλειες ή δυσλειτουργίες και να προσθέσει και να συμπληρώσει διατάξεις που κρίνονται αναγκαίες. Εστιάζουμε στις επείγουσες διατάξεις και εκεί όπου υπάρχουν εμφανή προβλήματα. Υπάρχουν και ζητήματα που στην πορεία θα χρειαστεί να τα παρακολουθήσουμε καλύτερα και να δούμε την υλοποίηση τους στην πράξη, ώστε να συνεκτιμήσουμε αν θα χρειαστεί να επανεξεταστούν.
Με το πολυνομοσχέδιο επιδιώκουμε:
· την ενίσχυση της διαδημοτικής, διαβαθμιδικής και διαπεριφερειακής συνεργασίας, την οποία θεωρούμε επιβεβλημένη,
· την βελτίωση του συστήματος διακυβέρνησης των Δήμων και των Περιφερειών, λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαιτερότητα των νησιωτικών περιοχών και αντιμετωπίζοντας παράλληλα θέματα του προσωπικού και των οικονομικών των ΟΤΑ, και
· τον εξορθολογισμό στο μέτρο του δυνατού των δαπανών. Σε μία εποχή που οι πόροι της τοπικής αυτοδιοίκησης θα είναι περιορισμένοι σε σχέση με το παρελθόν, πρέπει να περιορίσουμε δαπάνες που άλλοτε δεν αποτελούσαν πρόβλημα.
Στη διάρκεια της εβδομάδας που έρχεται θα δοθεί στην ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ για διαβούλευση, ενώ θα ακολουθήσουν πολιτικές διαβουλεύσεις με τα κόμματα, ώστε στη συνέχεια να προωθηθεί γρήγορα σε επίπεδο Κυβέρνησης και Βουλής. Πολλές και οπωσδήποτε οι πλέον σημαντικές προτάσεις που κατατέθηκαν από τα συλλογικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης, την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ έχουν ληφθεί υπόψη. Όμως, ο διάλογος δεν σταματά εδώ, συνεχίζεται, γιατί η εμπειρία της Τ.Α - η δική σας εμπειρία - είναι πολύτιμη, και μετά από ένα επόμενο διάστημα μπορεί να οδηγήσει σε πρόσθετες βελτιωτικές θεσμικές ρυθμίσεις.
3. Ζητήματα Πόρων που αφορούν στους Δήμους
Είναι αλήθεια ότι τα μέτρα της δημοσιονομικής προσαρμογής περιόρισαν τους πόρους και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ωστόσο κατορθώσαμε να εξασφαλίσουμε πόρους και να δώσουμε τη δυνατότητα στους δήμους να καλύψουν μέρος των πολλών υποχρεώσεών τους.
Σ’ ότι αφορά στην χρηματοδότηση των Δήμων για το 2011 δόθηκαν συνολικά 3.149 εκ. ευρώ (1992 εκ. ευρώ ως τακτική επιχορήγηση και 1156 εκ. ευρώ ως λοιπές πληρωμές από ΚΑΠ). Να σημειώσω ότι τους τελευταίους μήνες του 2011, έχουμε αποδώσει στους Δήμους περίπου 680 εκ. ευρώ από ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ και άλλα.
Μέχρι το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας (στις 2/2) εκτιμάται ότι θα έχουμε υπογράψει την ΚΥΑ με το Υπουργείο Οικονομικών για τις κατανομές. Γνωρίζω τον προβληματισμό σας σε σχέση με την απόδοση του δωδεκατημορίου του Ιανουαρίου, ωστόσο δεν θα μπορούσε παρά να ληφθεί η αναγκαία μέριμνα για τα προνοιακά επιδόματα (131 εκ. ευρώ).
Όσον αφορά στην εκτέλεση του ΠΔΕ/2011, που όπως γνωρίζετε υπέστη σημαντικές περικοπές λόγω μνημονίου, έγινε από πλευράς μας μεγάλη προσπάθεια ώστε, έστω και την τελευταία στιγμή -με το κλείσιμο του οικονομικού έτους- να εξασφαλιστούν πιστώσεις της τάξης των 230 εκ. ευρώ (ΣΑΤΑ: 130 + ΘΗΣΕΑΣ: 100), που ανακούφισαν την αυτοδιοίκηση από οικονομικές υποχρεώσεις και ληξιπρόθεσμες οφειλές για έργα και αναπτυξιακές δραστηριότητες, οι οποίες είχαν συσσωρευτεί, λόγω υστέρησης των εσόδων από επιχορηγήσεις εσόδων.
Έτσι τελικά το ΠΔΕ «έκλεισε» με συνολικές αποδόσεις ύψους περίπου 585 εκ. ευρώ. Το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του ΠΔΕ για το Υπουργείο Εσωτερικών έκλεισε με έγκριση στο διπλάσιο της αρχικής έγκρισης που περιλάμβανε ο προϋπολογισμός του 2011, με αποτέλεσμα να πληρωθούν οι οφειλόμενες πληρωμές στους παιδικούς σταθμούς στα έργα της ΕΕΤΑΑ, κ.ά.
Όσον αφορά στον προϋπολογισμό του 2012, η μεν ΣΑΤΑ καθορίστηκε σε 470 εκ. ευρώ, ενώ οι πληρωμές έργων του ΘΗΣΕΑ θα καλυφθούν από το ΕΣΠΑ, κατά το μέρος που είναι επιλέξιμες σε αυτό, ενώ κατά το μέρος που δεν είναι επιλέξιμες θα καλυφθούν, από το νέο αναπτυξιακό πρόγραμμα που διαμορφώνει το υπουργείο μας (πρόγραμμα «Αυτοδιοίκηση – Κοινωνική Συνοχή – Ισόρροπη Ανάπτυξη (ΑΚΣΙΑ).
Όμως θέλω εδώ να κάνω μια επισήμανση. Η χώρα, όλη η χώρα, καλείται να κάνει μια μεγάλη προσπάθεια, χωρίς την οποία πολύ απλά σας λέω, ότι τελειώσαμε. Και τότε θα έχουμε χάσει όχι μόνο ότι πρόσθετο διεκδικούμε και διεκδικείτε, αλλά και πολλά από όσα έχουμε. Πρέπει να έχουμε και να έχετε κατά νου, ότι μπορεί να χρειαστούν και πρόσθετες προσπάθειες. Οι καταστάσεις είναι εξαιρετικά κρίσιμες. Με την αναφορά μου αυτή ξέρω ότι δεν ακούγομαι ευχάριστος, αλλά έχω συνηθίσει να μιλάω με ειλικρίνεια και όχι να καλλιεργώ ευχάριστες εντυπώσεις. Έχω συνηθίσει να λειτουργώ προληπτικά, γιατί διαφορετικά το κόστος μπορεί να είναι επώδυνο. Γι’ αυτό σας παρακαλώ να βάλετε κατά μέρος ότι μπορείτε από τις συνήθειες που έχουν καθιερωθεί και να εργαστείτε ώστε η Τοπική Αυτοδιοίκηση να συμβάλει στην αντιμετώπιση και όχι στην επιδείνωση των προβλημάτων που έχουμε. Όπου μπορώ να βοηθήσω την Τοπική Αυτοδιοίκηση θα το κάνω. Όπου η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να βοηθήσει τη χώρα οφείλει να το κάνει και αυτή.
4. Πρωτοβουλίες με αναπτυξιακή και κοινωνική δυναμική
Η κρίση που περνά η χώρα επιβάλει σε όλους μας, όπως και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να λειτουργήσει με άλλους ρυθμούς, με διαφορετική αντίληψη και καινοτόμες δράσεις.
Θεωρώ ότι το έργο που μπορεί και πρέπει να πραγματοποιήσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα στις παρούσες συνθήκες, είναι εξαιρετικά πολύτιμο για την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη της χώρας. Θέλω να τονίσω τη σημασία τόσο της κοινωνικής όσο και της αναπτυξιακής διάστασης της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Ως προς αυτή τη διάσταση το Υπουργείο Εσωτερικών συμβάλει μέσα από προγράμματα και δράσεις που έχουν πολύ σημαντική κοινωνικοοικονομική απόδοση.
Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Καλλικράτη ύψους 152.εκ. ευρώ που χρηματοδοτείται από Ε.Π. Διοικητική Μεταρρύθμιση και το Ε.Π. της Ψηφιακής Σύγκλισης το σχεδιάζουμε δίνοντας έμφαση στην υποστήριξη των νέων Δήμων και Περιφερειών. Μια υποστήριξη που επικεντρώνεται :
· στην απόκτηση σύγχρονων και αποτελεσματικών οργανωτικών εργαλείων για την καλύτερη διοικητική τους συγκρότηση και τον διοικητικό εκσυγχρονισμό,
· στην αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού με προγράμματα και διαδικασίες κατάρτισης και βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού κυρίως στοχευμένων στην άσκηση των νέων αρμοδιοτήτων,
· στην επίτευξη απτών και εφαρμόσιμων αποτελεσμάτων που αποδίδουν άμεσα οφέλη στους πολίτες.
Γίνεται σαφές ότι η μεταρρύθμιση δεν γίνεται για την αριθμητική μείωση των φορέων της αυτοδιοίκησης ή για την επαύξηση των εξουσιών των τοπικών αρχών. Γίνεται πρωτίστως για την βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών στους πολίτες τόσο των αστικών κέντρων, όσο και του πιο απομακρυσμένου χωριού της χώρας.
Στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, προχωράμε επίσης στη θέσπιση ενός ευέλικτου και πολυεπίπεδου αναπτυξιακού προγράμματος, του Προγράμματος «ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ-ΙΣΟΡΡΟΠΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ (ΑΚΣΙΑ). Με το προτεινόμενο πρόγραμμα επιδιώκονται κρίσιμοι, για την σημερινή κατάσταση, στόχοι. Η Αυτοδιοίκηση μεταξύ των άλλων στόχων της πρέπει να συμβάλει και στην Κοινωνική Συνοχή η οποία απειλείται υπό το καθεστώς στασιμότητας - ύφεσης. Η αλυσίδα που συνδέει την Αυτοδιοίκηση με την Ισόρροπη Ανάπτυξη και την Κοινωνική Συνοχή είναι το κέντρο βάρους του προγράμματος. Επιδίωξη είναι ακριβώς η δημιουργία αξίας για τις τοπικές κοινωνίες, όπως συνάγεται από το ακρωνύμιο του προγράμματος.
Το Πρόγραμμα ΑΚΣΙΑ χρηματοδοτείται από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, μέσω εθνικών πόρων, με τους οποίους το κράτος χρηματοδοτεί δραστηριότητες αρμοδιότητας των δήμων και περιφερειών, καθώς και με θεσμοθετημένους πόρους υπέρ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Ειδικότερες πρωτοβουλίες με κοινωνικοοικονομική δυναμική συμπεριλαμβάνουν μια σειρά δράσεις, όπως :
Α) Η διασφάλιση της συνέχισης του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι»
Το Υπουργείο Εσωτερικών σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Εργασίας και Υγείας, επιδιώκει να προσαρμόσει τις καλές πρακτικές που έχουν ήδη εφαρμοσθεί σε άλλα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην παροχή υπηρεσιών κατ΄ οίκον φροντίδας ηλικιωμένων. Αναθεωρείται το υφιστάμενο ελληνικό πρότυπο και δημιουργείται ένα νέο σύστημα, που θα καλύπτει τόσο ασφαλισμένους όσο και ανασφάλιστους συμπολίτες μας που χρήζουν τέτοιων υπηρεσιών.
Μέχρι την ωρίμανση του νέου αυτού μοντέλου λειτουργίας των υπηρεσιών κατ’ οίκον φροντίδας το Υπουργείο Εσωτερικών συμπεριέλαβε στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που δημοσιεύτηκε στο τέλος του χρόνου στο τέλος του 2011 (ΦΕΚ 268/Α΄) διάταξη για την παράταση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» μέχρι τις 30.6.2012, με ισόχρονη παράταση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου του απασχολούμενου προσωπικού από τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα.
Επιπλέον, προβλέφθηκε στην ίδια διάταξη ότι με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών μπορεί να διατίθεται, από τους πόρους του άρθρου 259 του ν.3852/2010 (Α΄ 87), ποσό μέχρι τριανταπέντε εκατομμύρια ευρώ ετησίως, με σκοπό τη χρηματοδότηση του προγράμματος.
Με αυτό τον τρόπο το Υπουργείο ανέλαβε, για ένα βραχυχρόνιο διάστημα, την ευθύνη για τη συνέχιση της παροχής των υπηρεσιών προς έναν κόσμο αρκετών χιλιάδων ατόμων που την έχει μεγάλη ανάγκη, ειδικά λόγω της σημερινής οικονομικής συγκυρίας, μέχρι να αναδειχθεί ένα σύγχρονο σύστημα κατ’ οίκον φροντίδας, που θα βελτιώνει αλλά και θα επεκτείνει τις υπάρχουσες υπηρεσίες προς τους πλέον ανήμπορους συμπολίτες μας.
B) Η επανεκκίνηση του θεσμού της αυτεπιστασίας. Ως προς αυτό, έχουν δρομολογηθεί ασφαλιστικές δικλείδες πραγματικής εφαρμογής έτσι ώστε να αποκλειστούν οι δυσλειτουργίας και χρονοβόρες διαδικασίες που τον ακολούθησαν στο παρελθόν. Σήμερα υπάρχει η πραγματική ικανότητα της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης που μπορεί να διαχειριστεί τον θεσμό με καλύτερους όρους.
Το πρόγραμμα της αυτεπιστασίας αναμένεται να δώσει σημαντική ώθηση στα δημοτικά έργα, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ενίσχυση της τοπικής απασχόλησης, σε μια περίοδο που η ανεργία πλήττει σημαντικά την ελληνική περιφέρεια.
Σε βάθος τριετίας αναμένεται να καλυφθούν μέχρι και 120.000 θέσεις εργασίας, ενώ το πρώτο έτος, το 2012, θα εξασφαλιστούν περίπου 35.000 με 40.000 θέσεις εργασίας. Όπως γνωρίζετε, υπογράψαμε σχετική ΚΥΑ με το Υπουργείο Εργασίας για την πρόσληψη του προσωπικού. Επιπλέον, η περαιτέρω θεσμική κατοχύρωση του προγράμματος αυτεπιστασίας, σε συνδυασμό με την οικονομική κατοχύρωση, προβλέπονται στο επικείμενο Πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών και την ένταξή της ρύθμισης στο Πρόγραμμα Αυτοδιοίκηση – Κοινωνική Συνοχή – Ισόρροπη Ανάπτυξη (ΑΚΣΙΑ).
Γ) Η λειτουργία του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας που τρέχει το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, το οποίο αφορά συνολικά 57.000 ωφελουμένους από πέντε κατηγορίες ανέργων. Μακροχρόνια άνεργοι, υποαπασχολούμενοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, άνεργοι έως 30 ετών, επιστήμονες και βραχυχρόνια άνεργοι που δεν λαμβάνουν επίδομα ανεργίας, θα προσληφθούν, μέσα από διαδικασίες του ΑΣΕΠ με βάση τα προσόντα των υποψηφίων και κοινωνικά κριτήρια, από την τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση και θα απασχοληθούν από μη κυβερνητικές οργανώσεις για πέντε μήνες με μηνιαίο επίδομα 625 ευρώ και πλήρη ασφαλιστική και συνταξιοδοτική κάλυψη.
Στα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας περιλαμβάνονται έργα όπως οι υπηρεσίες φροντίδας ηλικιωμένων, ΑμεΑ και παιδιών, δράσεις διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, έργα διαμόρφωσης και φροντίδας πάρκων και έργων πρασίνου, η αναδάσωση και δασοπροστασία, η καθαριότητα παράλιων περιοχών, δράσεις για παιδιά και νέους, όπως εξωσχολικά προγράμματα, σίτιση στα ολοήμερα σχολεία φτωχών περιοχών κτλ.
Δ) Η επίλυση θεμάτων που αφορούν τη διαχείριση των αποβλήτων
Ένα από τα πιο δύσκολα και προβληματικά ζητήματα που αντιμετωπίζουμε ως χώρα αφορά στη διαχείριση των αποβλήτων. Έχουμε ένα πρόβλημα που συμπυκνώνει τις απαρχαιωμένες και λανθασμένες επιλογές και αντιλήψεις του μοντέλου λειτουργίας μας που μας έφερε στη σημερινή κατάρρευση. Η δημιουργία ενός συστήματος διαχείρισης των αποβλήτων φιλικό προς το περιβάλλον είναι προς το συμφέρον όλων : της τοπικής αυτοδιοίκησης, των πολιτών, της ανάπτυξης και των νέων θέσεων εργασίας και, φυσικά, του περιβάλλοντος.
Για το σκοπό αυτό :
1. Στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών προβλέπεται η σύσταση των «νέων» Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.) σε περιφερειακό επίπεδο, σκοπός των οποίων είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, δίνοντας τη δυνατότητα υλοποίησης της ολοκληρωμένης διαχείρισης των στερεών αποβλήτων σε διαπεριφερειακό επίπεδο και ξεκαθαρίζει τα θέματα διανησιωτικής πολιτικής διαχείρισης στερεών αποβλήτων.
2. Στο Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΚΑ, συμπεριλάβαμε ρύθμιση για το θέμα της εκλογής νέων διοικητικών συμβουλίων στους υφιστάμενους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων εκτός Αττικής κατά το υπόλοιπο της μεταβατικής περιόδου έως την συγχώνευσής τους στον νέο ενιαίο ΦΟΔΣΑ.
Ε) Η αντιμετώπιση θεμάτων που αφορούν στην ουσιαστική ισότητα των Φύλων.
Χρησιμοποιώντας αντικειμενικά πληθυσμιακά κριτήρια για τους Δήμους σε συνδυασμό με τη διάρθρωση της χώρας σε Περιφερειακές Ενότητες ώστε να επιτευχθεί η μεγαλύτερη γεωγραφική κάλυψη, έχουμε προβεί σε προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος που αφορούν σε δομές στήριξης γυναικών / θυμάτων βίας. Πιο συγκεκριμένα :
· Προκηρύχθηκαν 27 Συμβουλευτικά Κέντρα Γυναικών Θυμάτων βίας σε αντίστοιχους Δήμους, ή τους εποπτευόμενους φορείς αυτών. Στα Κέντρα θα παρέχεται νομική συμβουλευτική, ψυχοκοινωνική στήριξη. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 8,1 εκ. ευρώ, δηλ. 300.000 ευρώ για κάθε κέντρο που θα δημιουργηθεί.
· Προκηρύσσονται άλλοι 7 Ξενώνες φιλοξενίας γυναικών-θυμάτων βίας σε αντίστοιχους Δήμους, σε συνέχεια προηγούμενης προκήρυξης άλλων 13 Ξενώνων. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 14 εκ. ευρώ, δηλ. 700.000 ευρώ για κάθε ξενώνα που θα δημιουργηθεί.
Επιπλέον, για την ένταξη της ισότητας στις πολιτικές των Δήμων, αξίζει να αναφερθεί επίσης :
· Η εκπόνηση και εφαρμογή πιλοτικά για 2 χρόνια Σχεδίων Δράσης για την ένταξη της Ισότητας των Φύλων με βάση το πρότυπο Σύστημα σε όλες τις πολιτικές στους 15 μεγαλύτερους Δήμους της χώρας (με αποκλειστικά πληθυσμιακό κριτήριο). Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 1,95 εκ. ευρώ, δηλ. 130.000 για κάθε Δήμο.
· Η επιμόρφωση των υπηρεσιακών στελεχών των Δήμων, σε θέματα σχετικά με την ισότητα των φύλων και την ένταξη της διάστασης του φύλου στις πολιτικές
Στ) Η θεσμική κατοχύρωση των Κοινωνικών Παντοπωλείων
Γίνεται επιτακτικό το ζήτημα της αντιμετώπισης της φτώχειας σε τοπικό επίπεδο. Είδαμε όλοι, τις μέρες των γιορτών, αλλά και καθημερινά παρακολουθούμε, την κοσμοσυρροή απόρων και άστεγων στις κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων για τα συσσίτια, τα κοινωνικά παντοπωλεία, και για κάθε είδους στήριξη σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς.
Οι δήμοι βρίσκονται κοντά στον πολίτη, μπορούν να γνωρίζουν τις συνθήκες διαβίωσης των οικογενειών, και είναι σε θέση και οφείλουν να προσφέρουν βοήθεια και αλληλεγγύη με δίκαιο και αποτελεσματικό τρόπο. Το έργο που επιτελούν είναι σημαντικό και ένα μεγάλο ζητούμενο από την εφαρμογή του Καλλικράτη είναι ακριβώς η έμφαση στην άσκηση αποτελεσματικής και ευέλικτης κοινωνικής πολιτικής από την τοπική αυτοδιοίκηση.
Γι’ αυτό στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών προωθούμε το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία των κοινωνικών παντοπωλείων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου